Le Salon ... / The "Salon" ...
Painters, from left to right : Bazille (James Lance), Renoir (Charlie Condou) & Monet (Richard Armitage), from BBC Drama "The Impressionists", 2006.
In the 19th century, the "Salon", in Paris, is a major artistic institution which influences the taste of the audience and the art circles of the time. It is associated with the academic painting and obeys to conservative rules, which are dominated by political, historical and religious criteria, by the sense of detail and the suppressing of each brush stroke.
A jury, made up of members of the Academy of Fine Arts and preceeding medal-holders of the Salon, selects works to be exhibited. The members of the Jury aren't receptive to the Impressionist painters, whose works are usually rejected. In 1863, as the number of rejected paintings for the Salon was unusually large, Emperor Napoleon III decides to organize the "Salon des Refusés" (Salon of the Refused) where the Refused are allowed to show their works.
The Impressionist movement, more than only being a group of painters sharing artistic ideas, also gathers painters who were refused at the Salon and are now trying to exhibit their works.
Edouard Dantan, "Un Coin du Salon en 1880", 1880. Collection privée / private collection.
Au 19ème siècle, le Salon de Paris est une institution artistique majeure qui possède une influence prépondérante sur les goûts du public et le monde de l'art de l'époque. Il est associé à la peinture académique, obéissant à des règles srtictement établies et dominées par des critères politiques, historiques ou religieux, au souci du détail allant jusqu'à effacer toute trace des coups de pinceau.
Un jury, composé de membres de l'Académie des Beaux-Arts et de précédents médaillés du Salon, sélectionne les oeuvres exposées. Les Impressionnistes s'y voient fréquemment refusés. En 1863, le nombre de refus est si élévé par rapport aux demandes que l'Empereur Napoléon III décrète la tenue d'un Salon des Refusés où sont exposées les oeuvres qui ne figurent pas au catalogue du Salon de Paris.
Le mouvement impressionniste, en plus de réunir des peintres partageant une démarche artistique commune, rassemble également les peintres refusés au Salon et désireux de pouvoir exposer leurs oeuvres.
The name of Impressionism comes from attack which was adressed to Monet, in 1874. Indeed, the Impressionnists movement was named from an injury. A French critic, Louis Leroy, wrote a review in which, making wordplay with the title of Claude Monet's "Impression, Sunrise", he gave the artists the name by which they would become known. Derisively titling his article The Exhibition of the Impressionists, Leroy declared that Monet's painting was at most, a sketch, and could hardly be termed a finished work.
Leroy wrote : "Impression — I was certain of it. I was just telling myself that, since I was impressed, there had to be some impression in it … and what freedom, what ease of workmanship! Wallpaper in its embryonic state is more finished than that seascape." (from "The History of Impressionism", by John Rewald, 1973.)
Claude Monet, "Impression, Sunrise" / "Impression Soleil Levant", 1873. Musée Marmottan, Paris.
Le terme "Impressionnisme" provient d'une injure qui fut adressée à Claude Monet en 1874. En effet, c'est par le terme "Impressionniste" que le critique d'art Louis Leroy décrivait, dans un article acerbe, le tableau "Impression Soleil Levant" de Claude Monet. En intitulant son article L'Exposition des Impressionnistes, Leroy déclara que la peinture de Monet était, tout au plus, une esquisse, et pouvait difficilement être qualifiée d'oeuvre achevée.
"Du soleil dans la buée et, au premier plan, quelques mâts de navire pointant." Monet appelait ça une chose, faite au Havre, de sa fenêtre d'un hôtel. Après l'avoir adressée à l'exposition de 1874, il fut bien embarrassé quand on lui demanda un titre pour le catalogue ... "Ça ne pouvait vraiment pas passer pour « Le Havre » ; je répondis : Mettez Impression. On en fit « Impressionnisme » et les plaisanteries s'épanouirent." Claude Monet.