The Impressionists, BBC, 2006
"We saw the world afresh, but for a long time, the world didn't seem to understand us. The Impressionists, they called us. We were painters of water, of light, of colour. We were of our own time, yet beyond it." Claude Monet, The Impressionists, BBC 2006.
Based on archive letters, records and interviews from the time, these three hour mini-series tells the history of a most illustrious brotherhood of Impressionist artists : Monet, Renoir, Bazille, Manet, Degas and Cézanne.
Old Claude Monet is interviewed by a journalist and, through his memories, we discover his life, his art, his struggles, which were the same for all Impressionists : those "who had declared war on beauty", as said by a critic, had to fight poverty, rivalries, conventions, prejudice ... at a time when Impressionist paintings were seen as scandalous and heretical.
The story is led by the paintings. Some of the world's most memorable art works are recreated here following the same techniques that the artists used at the time.
The artistic filming (a man silhouetted against the sky, fruit in a market, light reflection on the water) bring us to the world Caude Monet was living in, even before to meet the character. Throughout the story, the cameras pause to linger over works of art, with the name of the painting and artist emblazoned on the screen. The dialogue between Monet and the reporter provides the opportunity for artistic lessons, as when Monet asks his visitor to close his eyes, then explain what he sees when he looks at a bunch of flowers.
Basée sur des lettres, enregistrements et interviews d'archive de l'époque, cette mini-série de trois épisodes nous conte l'histoire de l'une des plus illustres frateries d'Impressionistes : Monet, Renoir, Bazille, Manet, Degas et Cézanne.
Claude Monet, alors âgé, est interviewé par un journaliste et, à travers ses souvenirs, nous découvrons sa vie, son art, ses combats. Ces derniers étaient identiques à ceux de tous les Impressionnistes : ceux qui avaient "déclaré la guerre à la beauté", comme le dit un critique, devaient lutter face à la pauvreté, aux railleries, aux rivalités, aux conventions et aux préjugés de leurs pairs ... à une époque où les oeuvres Impressionnistes étaient considérées comme scandaleuses et hérétiques.
From left to right / De gauche à droite : Monet (Richard Armitage), Manet (Andrew Havill), Degas (Aden Gillett). BBC Drama, 2006.
L'histoire est rythmée par les peintures Impressionnistes. Quelques-unes des oeuvres d'art les plus inoubliables ont été recréées en suivant les mêmes techniques que celles utilisées à l'époque.
La vision artistique de la caméra (une silhouette dans l'ombre et face au vent, quelques fruits dans un marché, les reflets de la lumière sur l'eau) nous mène au monde dans lequel vivait Claude Monet, bien avant d'apercevoir le personnage. Tout au long de l'histoire, les caméras s'arrêtent sur des oeuvres d'art, le titre de la toile et le nom de l'artiste apparaissant alors à l'écran. Le dialogue entre Monet et le journaliste est, pour le spectacteur, une opportunité de suivre quelques leçons artistiques, comme par exemple lorsque Monet demande à son visiteur de fermer les yeux et lui explique ensuite ce qu'il voit lorsqu'il regarde un bouquet de fleurs.
All Pictures : "The Impressionists", BBC Drama, 2006.