GWAPE_00

Griet and Vermeer. © 2003 Lions Gate Entertainment.

Delft, Netherlands, 1665. After a kiln explosion which rendered her father, a ceramic painter, unable to work, Griet (Scarlett Johansson) is sent as a maid in the home of the painter Johannes Vermeer (Colin Firth) in order to support her family. Vermeer's attention is gradually attracted by the young servant. He discovers her interest in painting and her intuitive understanding of colour, light and artistic composition. The painter takes her as his assistant and begins giving her lessons in preparing colours or mixing paints, taking care to hide their clandestine relationship to his jealous and suspicious wife Catharina (Essie Davis). Vermeer's wealthy patron, Van Ruijven (Tom Wilkinson), commissions him to paint Griet with the intent that he will have her for himself before it is finished. The young woman must somehow secretly pose for the crucial painting without the knowledge of Catharina, avoid Van Ruijven's grasp, and protect herself from the cruel gossip of the world which surrounds her.

GWAPE_03

From left to right : Catharina, Van Ruijven, Griet, Van Ruijven's wife. © 2003 Lions Gate Entertainment.

Delft, Pays-Bas, 1665. Après l'explosion d'un four qui a rendu son père, un peintre sur céramique, incapable de travailler, Griet (Scarlett Johansson) est envoyée comme servante dans la maison du peintre Johannes Vermeer (Colin Firth) afin de soutenir financièrement sa famille. L'attention de Vermeer est peu à peu attirée par la jeune servante. Il découvre son intérêt pour la peinture et sa compréhension intuitive de la couleur, de la lumière et de la composition. Le peintre la prend comme assistante et commence à lui apprendre à préparer les pigments ou à mélanger les couleurs, prenant soin de cacher leur relation clandestine à sa jalouse et suspicieuse épouse Catharina (Essie Davis). Le riche mécène de Vermeer, Van Ruijven (Tom Wilkinson), lui commande un portrait de Griet avec l'intention de parvenir à posséder celle-ci avant que le travail ne soit terminé.  La jeune femme doit poser secrètement pour l'oeuvre sans que Catharina ne l'apprenne, en évitant le piège de Van Ruijven et en se protégeant elle-même des rumeurs cruelles du monde qui l'entoure.

GWAPE_02

Griet and Vermeer. © 2003 Lions Gate Entertainment.

This film is visually stunning. The luminous cinematography, the art direction and the costume design are absolutely brilliant. The audience watching this film feels almost as if it has been transported into Vermeer's life, sharing his inspirations, hopes and dreams. During the first part of the movie, the innocent Griet is always surrounded by light while her mysterious master stays in shadows. And the light evolves with Griet's new perceptions of life and the lost of her childish innocence.

GWAPE_04

Griet. Photo by Japp Buitendijk  © 2003 Lions Gate Entertainment.

Ce film est visuellement épatant. La cinématographie lumineuse, la direction artistique et les costumes sont absolument brillants. Le spectateur se sent presque transporté dans la vie de Vermeer, partageant ses inspirations, ses espoirs et ses rêves. Durant la première partie du film, l'innocente Griet est constamment entourée de lumière alors que son mystérieux maître reste dans l'ombre. Et la lumière évolue avec les nouvelles perceptions que Griet a de la vie et la perte de son innocence d'enfant.


"Girl With a Pearl Earring" is a very good movie but, sometimes, it cannot match in content what it achieves in style. Despite the excellent photography, Vermeer's taciturn moodiness doesn't allow to know what he is thinking or feeling. Even while Griet falls increasingly in love with her master, she cannot be sure of his true feelings for her.

GWAPE_07

Griet and Vermeer. © 2003 Lions Gate Entertainment.

"La Jeune Fille à La Perle" est un film excellent mais, parfois, son contenu est loin d'égaler son style. Malgré la photographie, l'attitude taciturne de Vermeer ne permet pas de comprendre ses pensées ou ses sentiments. Même lorsque l'amour de Griet se fait de plus en plus grandissant pour son maître, elle ne peut être certaine de ce qu'il ressent réellement à son égard.